پاینده ایران

ایران سرافراز در جهان ---- جهان به ایران سرافراز

شنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۵

غني‌‏سازي در شرايط كنوني در راستاي منافع ملي ما نيست

احمدي نژاد هم ترمز را کند


پاینده ایران

احمدي نژاد اعلام داشت ايران به فن‌آوري توليد سوخت هسته‌اي دست پيدا كرده و اين قطاري است که در آن توقف، دنده عقب و ترمز جايي ندارد. وزير خارجه آمريکا در پاسخي به فاصله چند ساعت گفت ايران نيازي به دنده عقب ندارد، اما تکمه ترمز را لازم دارد.

اين گفتگوها سه روز بعد از تقديم گزارش مديرکل آژانس بين المللي انرژي هسته اي به شوراي امنيت سازمان ملل صورت مي گيرد که در آن تاکيد شده که جمهوري اسلامي قطعنامه 1073 آن شورا را اجرا نشده گذاشته و حتي به روند ساخت انرژي هسته اي خود شدت و سرعت بخشيده است؛ سه روز مانده به تصميم گيري بعدي شوراي امنيت و در حالي که علي لاريجاني در حال تلاش براي از سرگيري مذاکرات و جلوگيري از تصويب قطعنامه سخت تري است.

از ديد آگاهان سياسي رييس جمهور ايران به اين ترتيب راهي جدا از علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي برگزيده که در آفريقاي جنوبي و بعد از آن گفتگو با رييس جمهور آن کشور از کشورهاي عضو شوراي امنيت خواست به گفتگو با ايران بپردازند.



پاینده ایران

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا به دنبال اظهار نظرهاي لاريجاني و احمدي نژاد به فکس نيوز گفت ايران نيازي به "دنده عقب" ندارد، تنها به دکمه "توقف" نياز دارد.


نظرات دیگران :

و: "به صراحت وقاطعيت مي گويم که با از تعليق به در آمدن فعاليتهاي هسته اي ايران اقتصاد کشور به تعليق در آمده وروز به روز دامنه اين تعليق عميق تر ووسيع تر مي شود و با اجراي قطعنامه اخير در تحريم اقتصادي ايران قطعا اقتصاد کشور روزهاي سختي را در پيش رو خواهد داشت."[رجبعلي مزروعي]

"ما هميشه بهره‌مندي از سلاح هسته‌اي را، آن هم پس از پايان دوران جنگ سرد و تك‌قطبي شدن جهان، براي كشوري نظير ايران اسلامي، با حساس‌ترين موقعيت ژئوپلتيك، دخاير عظيم انرژي و حساسيت‌هاي زياد نسبت به حكومت آن، نه تنها بازدارنده تهديدات ندانسته‌ايم، بلكه وجود اين سلاح‌ها را تهديدي جدي براي منافع و امنيت ملي ارزيابي كرده و مقايسه شرايط، موقعيت و حساسيت‌ها عليه خود را با كشورهايي نظير هند، پاكستان و حتي كره شمالي كه داراي سلاح هسته‌اي هستند، قياسي مع‌الفارق مي‌دانيم".[از بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی]

بحراني که بسياري ديگر نيز برآن توافق دارند: "غني‌‏سازي اورانيوم در شرايط كنوني در راستاي منافع ملي ما نيست و اگر كار به جايي برسد كه در قطعنامه بعدي تحريم خريد نفت از ايران مطرح شود، با توجه به اينكه 80 درصد بودجه كشور از نفت است، چه كار مي‌‏توانيم انجام دهيم؟ آيا با انرژي هسته‌‏اي مي‌‏توانيم 80 درصد بودجه‌‏اي كه نداريم را تامين كنيم؟"[ابراهيم يزدي]

اما متخصصان کندن ترمز را گوش به اين حرف ها نيست.آنها راه سخن بر دوست که هيچ، بر ملت هم بسته اند: "من- احمد شيرزاد- به عنوان يك مخلص كوچك مردم ايران، به عنوان يك شهروند ساده كه در اين كشور حق دارم بدانم چه چيزي براي ما مردم ايران مي‏ارزد و به عنوان يك دانشگاهي معمولي كه ياد گرفته در قضاوتهاي علمي با سبك و سنگين كردن استلال‏ها نتيجه‏گيري كند، از رييس‏جمهور محترم دعوت مي‏كنم كه دريك مناظره آزاد تلويزيوني دلايل سنجيده خود را در ارزشيابي ميزان مفيد بودن انرژي هسته‏اي- در حدي كه ارزش داشته باشد كه تا ده سال همه چيز را به خاطر آن تعطيل كنيم- عرضه كنند و به اين شهروند ايراني نيز اجازه دهند آنچه در ترديد نسبت به اين ادعاي بزرگ به ذهنش مي‏رسد و از واقعيت‏هاي موجود نتيجه مي‏گيرد را مطرح كند. شايد با جوابگويي به اين ايرادها و ترديدها ما هم بتوانيم با همان قاطعيتي كه آقاي رييس‏جمهور در هر كوي و برزن از واجب بودن انرژي هسته‏اي براي منافع مردم ايران صحبت مي‏كنند، حرف بزنيم و به كمك ايشان بياييم".



پیر خام:

محمود احمدي نژاد بالاخره همان سياستي در پيش گرفت که روزگاري حسين شريعتمداري آن را اعلام کرده بود: کندن ترمز و راندن در جاده اي يک طرفه. سياست شريعتمداري، به تعطيل فله اي مطبوعات و سرکوب نهادهاي مدني ختم شد؛ با سياست محمود احمدي نژاد به کجا مي رسيم؟

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی